tag:blogger.com,1999:blog-311816342024-03-05T22:02:50.495+01:00Tankefel och dyliktTanken är att i varje inlägg drabba dig med antingen en tankeställare eller en wtf-upplevelse. Eller bägge samtidigt. Helt okynnes.Sargothhttp://www.blogger.com/profile/14889992594644216887noreply@blogger.comBlogger439125tag:blogger.com,1999:blog-31181634.post-14426082589485930002018-09-20T10:02:00.000+02:002018-09-20T10:03:53.438+02:00Efter valet 2018<b>Tankefel 1</b>. 143 mandat är fler än 144 mandat.<br />
<b>Tankefel 2.</b> M menar S+MP+V när de räknar ihop vem som har mest mandat.<br />
<b>Tankefel 3</b>. Partierna menar allt de säger, ingenting är utspel för att få en bättre chans i förhandlingarna.<br />
<b>Tankefel 4.</b> Det har tagit jättelång tid att utse statsminister, det borde vara gjort nu, innan riksdagen öppnar 25 september.<br />
<br />
<b><i>Mikusagi</i></b>Mikusagihttp://www.blogger.com/profile/01345754676115158163noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-31181634.post-60831488915992909552017-01-23T13:37:00.000+01:002017-01-23T13:37:00.866+01:00VänvärdeAtt se någon som en vän innebär att värdesätta hen för det du upplever att hen är, snarare än för vad de kan, äger, eller liknande.<br />Vad andra upplever att du är bygger oftast på det som du ger uttryck för naturligt, utan ansträngning.<br />
Det du upplever att du tillför till en relation har en tendens att fokusera på det du anstränger dig för att bidra med, eftersom ditt oreflekterade varande har ett tydligt drag av oreflekterad vana.<br />
Konekvensen av detta är att vi, i våra stunder av depressivt tvivel, ibland ifrågasätter varför andra står ut med oss, trots att vi upplever att de ger mer till relationen än vad vi mäktar ge tillbaka. Vi förbiser att det de ger ofta är det de är, det vi värdesätter i dem som vänner - samma klass av gåvor som vi tenderar att inte ens se att vi själva också ger tillbaka.<br />
<br />
Du är en gåva i dig själv. Att vara din vän är att uppskatta den gåvan.Cernaelhttp://www.blogger.com/profile/12641404586726428006noreply@blogger.com1tag:blogger.com,1999:blog-31181634.post-3132797931214644512016-09-04T13:37:00.000+02:002016-09-04T13:37:06.827+02:00Friend zoneFör att ett koncept ska ha något slags analytiskt värde, för att kunna användas för att förklara observerade data, så bör det hyfsat objektivt kunna särskiljas från enklare förklaringar av samma data. Det måste ha några testbara konsekvenser de enklare förklaringarna saknar.<br />
<br />
Ett koncept som jag finner fallerar på denna punkt är det som kallas "friend zone".<br />
Detta är ett begrepp som huvudsakligen används av killar som ser sig som snälla, som blir frustrerade över att tjejer inte blir attraherade av dem trots att de är snälla. Tanken är ungefär att tjejerna ifråga på ett tidigt stadium i vänskapen placerar killarna i ett mentalt fack för "vän", och att de sen har psykologiska spärrar som gör att de inte ens överväger att bli attraherade av de som placerats i vänfacket.<br />
<br />
Detta är givetvis löjligt - attraktion funkar inte så.<br />
<br />
Den enklare förklaringen på de observerade data som finns i fallet - tjej och kille umgås vänskapligt, tjej är inte attraherad av kille - är att helt enkelt konstatera att det inte finns något som behöver förklaras. Attraktion föreligger inte, end of story.<br />
<br />
Däremot tycker jag att konceptet, med en tämligen liten justering, faktiskt kan ges ett analytiskt värde. Jag föreslår följande:<br />
<br />
Friend zone är det mentala fack vari en kan placera de bekantskaper en är fysiskt attraherad av, men av olika anledningar väljer att inte utagera attraktionen med. Skälen till detta kan vara många - en insikt att ett sådant utagerande vore destruktivt för de inblandade, att en värderar platoniskt umgänge med vederbörande högre än köttsligt dito och inte vill komplicera relationen, att en är för nervös inför hur den andra skulle reagera på utagerad attraktion, med mera.<br />
De viktiga beståndsdelarna är attraktion, erkännande av denna, samt ett aktivt val att inte agera på det. Och allt detta hos samma person.Cernaelhttp://www.blogger.com/profile/12641404586726428006noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-31181634.post-5108870381082645702016-03-24T22:22:00.001+01:002016-03-24T22:22:21.700+01:00Lagen om tjocka lager Ju tjockare lager desto större chans att det spricker.<br />
Det gäller puts, makeup och smicker.Widhamhttp://www.blogger.com/profile/10944664661682399679noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-31181634.post-58476200076429457052016-02-26T13:37:00.000+01:002016-03-16T15:29:50.648+01:00I all korthet, LXXXIIJag har länge varit lätt besviken över avsaknaden av ett svenskt uttryck för engelskans <a href="https://en.wikipedia.org/wiki/Bias">bias</a> - som, om vi ska sammanfatta, betyder ungefär "strukturella sätt som vi tenderar att ha fel på".<br />
<br />
Nuvarande fundering är om kanske begreppet <a href="https://sv.wikipedia.org/wiki/J%C3%A4v">jäv</a> kan mörbultas in i rollen. Jäv är, som bekant, när man är olämplig att delta i ett beslut, för att någon typ av intressekonflikt gör att ens objektivitet ifrågasätts.<br />
<br />
Gemensamt för de båda är att bevisbördan på något plan ligger hos den som hävdar sig vara objektiv. Det finns givetvis skillnader också, men de verkar vid första åtanke mest härröra från att begreppen hittills använts i olika kontexter.Cernaelhttp://www.blogger.com/profile/12641404586726428006noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-31181634.post-27255438124435975812015-01-20T21:27:00.000+01:002015-01-20T21:29:58.862+01:00Eller inteVissa ord som innehåller en syntaktisk negering (a-sexuell, o-skyldig, anti-materia) bygger sin identitet och betydelse på ordet de negerar (sexuell, skyldig, materia), men i vissa situationer bygger det negerande ordet egna betydelser som inte motsvaras i det negerade ordet. Och i de betydelserna kan det negerande ordet inte avnegeras, utan måste omnegeras - motsatsen till en oskyldig kyss är inte en skyldig kyss, utan snarare en ickeoskyldig (eller syndig) dito.<br />
<br />
Låt oss kalla den här klassen av vandöda syntaktiska negationer "zombieprefix".
<br />
<br />Cernaelhttp://www.blogger.com/profile/12641404586726428006noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-31181634.post-63678544347490065332012-08-21T13:37:00.000+02:002012-08-21T13:37:00.218+02:00Märkliga böjelserAtt komparera är att gå från ena änden av ett böjningsmönster till den andra. Så här: stor, större, störst. <br />
<br />
En syllogism är att ställa upp två premisser och sedan dra en slutsats ur dessa.<br />
<br />
Ett entymem är att göra samma sak, fast utan att närmare gå in på en av premisserna.<br />
<br />
Men vad kallas det när en bara ställer upp en premiss, och sedan inte gör så mycket mer med den? Hur kompareras den här sekvensen?Sargothhttp://www.blogger.com/profile/14889992594644216887noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-31181634.post-8728822637216612712012-04-21T13:37:00.000+02:002012-04-22T10:07:01.774+02:00I all korthet LXXXISå här årets har jag ett val. Äta allergimedicin och bli trött. Eller inte äta allergimedicin, få för lite syre när jag sover, och bli trött.<br />
Det är förmodligen bäst att helt enkelt välja att bli trött.Widhamhttp://www.blogger.com/profile/10944664661682399679noreply@blogger.com1tag:blogger.com,1999:blog-31181634.post-4869543608685445102012-03-31T13:37:00.000+02:002012-03-31T16:45:47.344+02:00Om A så icke AI en värld av svartvita beskrivningar ställs vi ofta inför den hopplösa situationen att något anses vara sant. I och med att detta något anses vara sant så följer oundgängligen att dess motsats är osant.<br /><br />I de gråzoner som verkligheten oftast består i kan två motsägande beskrivningar av en situation vara litegranna sanna. Men i en svartvit värld är det helt omöjligt. Om tröjan är vit kan den inte vara svart och därmed basta.<br /><br />Har Kim fått på käften så har Jo slagit. Om Jo har rätt så har Kim fel. Om Kim har övergivit Jo utan anledningen så är hen ett svin.<br /><br />Det finns ett offer och en hjälte i varje svartvit berättelse, <span style="font-weight: bold;">men sanningen bor i mellanrummen och den är grå.</span>Widhamhttp://www.blogger.com/profile/10944664661682399679noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-31181634.post-15028977631339357852012-01-22T13:37:00.000+01:002012-01-22T13:37:00.415+01:00I all korthet, del LXXX"Ska vi ha sex?"<br />"Nej."<br />"Okej, bäst av tre. Ska vi ha sex?"Cernaelhttp://www.blogger.com/profile/12641404586726428006noreply@blogger.com1tag:blogger.com,1999:blog-31181634.post-80764651058824078692012-01-08T13:37:00.000+01:002012-01-08T13:37:00.699+01:00Otidsenliga paradoxerVissa påstår att Xenons paradox bara är ett stycke sofisteri för att hålla unga människor som tänker för mycket sysselsatta. Jag vill snarare påstå att det är långt före sin tid, och bara inte riktigt vetat vad det är den beskrivit.<br />
<br />
Ni känner förstås till paradoxen - Alexander och en sköldpadda ska tävla i löpning, och sköldpaddan får ett försprång. När Alexander sprungit ikapp försprånget så har sköldpaddan hunnit röra sig en bit mot målet, och ligger därmed fortfarande före. Och när Alexander sprungit ikapp detta försprång, så har sköldpaddan hunnit ännu lite längre - och så vidare.<br />
<br />
Paradoxen ligger i att Alexander aldrig riktigt kommer förbi sköldpaddan. Den hinner alltid röra sig lite, lite, lite grann under den tid det tar att komma ikapp, och på något vis lämnas vi med den mentala bilden att de tu fastnar i någon slags antik time warp för evigt.<br />
<br />
Grejen är dock att det inte handlar om vare sig virila unga män eller sköldpaddor över huvud taget, utan om Youtube.<br />
<br />
Ni vet hur det är att titta på någonting som är lite större än ens bandbredd klarar av. En kommer en bit på vägen, och måste sedan stanna upp för att buffra en stund. Sedan rullar det igen, tills det är dags att buffra - och så vidare.<br />
<br />
Det finns en punkt i buffrandet då en kan börja titta utan att det gör något att filmen är för stor. När en kommit till den punkt då buffern tagit slut, har ännu en del av filmen hunnit buffras. Och medan en tittar på den delen så buffras ännu lite mer - och så vidare tills klippet tar slut. Snarare än buffern.<br />
<br />
Anledningen till att det hela är en paradox ligger i att de gamla grekerna inte hade Youtube, och inte riktigt förstod vad det var de beskrev. Alexander och sköldpaddan fastnade helt enkelt i evigheten eftersom filosoferna paradoxalt nog var två tusen år före sin tid!<br />
<br />
Nu kanske någon påstår att Youtube bara är ett stycke sofisteri för att hålla unga människor upptagna. Jag är skeptisk, dock.Sargothhttp://www.blogger.com/profile/14889992594644216887noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-31181634.post-68055375616623208772011-12-13T13:37:00.000+01:002011-12-13T13:37:00.594+01:00I all korthet, del LXXIXNi vet den där känslan när en just tittat på The Wall och ens sambo vill prata heminredning?<br />
<br />
Empatin och toleransen sätts på prov på så många olika sätt.Sargothhttp://www.blogger.com/profile/14889992594644216887noreply@blogger.com1tag:blogger.com,1999:blog-31181634.post-28864761139477773662011-10-24T13:37:00.000+02:002011-10-24T13:37:00.355+02:00Kaffebrist- Skulle jag kunna få en kaffe utan grädde, tack?<br />
- Jag är ledsen, men vi har slut på grädde. Men du kan få en kaffe utan mjölk i stället.Sargothhttp://www.blogger.com/profile/14889992594644216887noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-31181634.post-92087035203362475212011-10-02T13:37:00.000+02:002011-10-02T18:15:15.934+02:00SömngrubbelHar ni tänkt på att en får en helt ny kroppsuppfattning strax efter att väckarklockan ringt? Före så ligger en och sover på det traditionella viset, och efter så har en helt plötsligt upptäckt ett radikalt nytt sätt att ligga ner. Helt plötsligt upptäcker en att - wow, den här positionen har jag aldrig legat i förr, varför gör jag inte det jämt? Jag kan ligga här hela dagen, och ska nog göra det, tack så väldigt mycket!<br />
<br />
Varför glömmer en alltid detta under dagens lopp? Det känns onekligen som något av ett slöseri - särskilt de där gångerna där det inte blir bekvämt hur än en vrider och vänder på sig.<br />
<br />
Varför kan inte learning by doing bara fungera?Sargothhttp://www.blogger.com/profile/14889992594644216887noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-31181634.post-63318775310580988852011-09-29T13:37:00.000+02:002011-09-29T13:37:00.352+02:00De små signalernaHar ni hört berättelserna om de där krävande artisterna, som kräver de märkligaste av saker för att göra sin grej? Som bara kan fungera om de får precis rätt smågodis när de är backstage, som ballar ut i fullt divamode om de får fel mineralvatten?<br />
<br />
De finns. Men inte för att de är märkliga artister som fått för sig att de kan styra och ställa med sina medmänniskor. Well, de flesta i alla fall.<br />
<br />
Anledningen till att de skriver in sådana små märkligheter i kontraktet är inte nödvändigtvis för att de behöver det där specifika smågodiset eller den där speciella sortens mineralvatten. Det är snarare en bekräftelse på att arrangörerna har läst kontraktet i sin helhet, och tagit det på allvar. Om roddarna kommer med godiset eller mineralvattnet (eller beskedet att endera tyvärr inte gick att få tag på), så har de bevisligen läst det.<br />
<br />
Vilket är fenomenalt viktigt för vissa akter, där kraven på scen, lokal och tusen andra saker behöver uppfyllas för att saker inte skulle kunna gå fel. Eller gå sönder på sätt som är både dyra och arrangörernas fel.<br />
<br />
Ibland betyder de små signalerna allt. Sargothhttp://www.blogger.com/profile/14889992594644216887noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-31181634.post-36098211612872064512011-08-21T04:37:00.000+02:002011-08-21T04:42:10.329+02:00Statiska lögnerDet finns vissa problem med statistik, och det största är att den är fenomenalt opålitlig. Särskilt när den går genom olika filter och formuleringar, där diverse moment friseras för att bäst passa den retoriska situation som råkar föreligga.<br />
<br />
Ett exempel på detta är en tidning som med högsta typsnitt utropar på löpsedlarna att samtliga svenskar vill minska invandringen, och sedan hänvisar till en enkät som någon sammanställt. Där den relevanta frågeställningen ser ut så här:<br />
<br />
Vill du hellre:<br />
a) Minska invandringen<br />
b) Inleda massproduktion av spädbarn i syfte att inrätta en ny kulturell delikatess för massiv export till världens alla länder, utan att berätta för mottagarna om huvudingrediensen?<br />
<br />
Jag tror du anar att det inte riktigt är helt oproblematiskt att ta saker för sanna bara för att någon råkat sätta en siffra på dem.Sargothhttp://www.blogger.com/profile/14889992594644216887noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-31181634.post-47576993953280179202011-08-12T13:37:00.000+02:002011-08-12T13:37:00.207+02:00I all korthet, del LXXVIIITänk efter en gång till. Är det du vill gjuta olja på vågor eller lågor?Cernaelhttp://www.blogger.com/profile/12641404586726428006noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-31181634.post-82776194187035479132011-08-05T13:37:00.000+02:002011-08-11T23:44:42.430+02:00I all korthet, del LXXVIIVi har förstås aldrig velat bli ett monopol. Våra kunder tycker bara att våra produkter är så bra att de inte känner något behov av konkurrens.Sargothhttp://www.blogger.com/profile/14889992594644216887noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-31181634.post-43325538387783247132011-08-04T13:37:00.002+02:002011-08-11T23:44:31.215+02:00I all korthet, del LXXVILook, allt jag säger är att olika metaforer passar vid olika tillfällen, och att just den om att kasta ut barnet med barnvattnet kanske inte är den mest lämpade i abortdebatten.Sargothhttp://www.blogger.com/profile/14889992594644216887noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-31181634.post-59494111179231014532011-08-02T13:37:00.001+02:002011-08-02T13:37:00.992+02:00Någon har fel på internetJag blir så irriterad av att höra idioter med fanatiska ideologiska utgångspunkter sprida sina förenklingar och fördomar och upphöja dem till ovedersägliga fakta, att jag svarar med att med så få ord som möjligt bevisa för dem att det är jag och mina meningsfränder som sett sanningen och ljuset.<br /><br />"Idiot! Du har fel, ska jag förklara så en femåring förstår?Widhamhttp://www.blogger.com/profile/10944664661682399679noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-31181634.post-45558751694274493662011-07-30T13:37:00.001+02:002011-07-30T13:37:00.205+02:00ArgumentsformerDet finns <a href="http://en.wikipedia.org/wiki/Enthymeme">entymem</a>, och det finns <a href="http://en.wikipedia.org/wiki/Syllogism">syllogismer</a>. Beskåda skillnaden.<br />
<br />
Entymem: svampinfektioner i underlivet är skitjobbiga. Köp apelsinjuice.<br />
<br />
Syllogism: alla män är dödliga. Sokrates är en man. Sålunda är kvinnor odödliga.<br />
<br />
Enkelt, inte sant?Sargothhttp://www.blogger.com/profile/14889992594644216887noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-31181634.post-56061612078003460132011-07-29T13:37:00.000+02:002011-07-29T13:37:00.730+02:00Att börja i rätt ända.Börja från början säger man till barn när man vill få klarhet i vad som hänt. Varför?<br /><br />Det är ett misstag att tro att man måste börja från början. Den bästa inledningen skapar man när man är helt säker på hur talet/berättelsen/texten slutar.<br /><br />Ibland måste vi skriva för att tänka. Vi vet inte vad vi vill ha sagt förrän vi har sagt det. Då är det bäst att inte inleda innan vi har avslutat.<br /><br />Den här textens sista meningen skrev jag till exempel efter jag skrivit resten, fast innan jag skrev detta som jag nu avslutar med.Widhamhttp://www.blogger.com/profile/10944664661682399679noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-31181634.post-71296084287877200302011-07-27T13:37:00.002+02:002011-07-27T13:44:08.191+02:00I all korthet LXXVHan/hon/dom hatar oss. Så jag/vi hatar han/hon/dom. Han/hon/dom ska dö!Widhamhttp://www.blogger.com/profile/10944664661682399679noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-31181634.post-10395290520828614532011-07-20T13:37:00.000+02:002011-07-20T17:39:50.504+02:00Apropå semesterMan mår inte bra när man har gjort ingenting.<br />Det jobbigaste som finns är att göra ingenting.<br />Det är så lätt att bli distraherad och göra någonting när man gör ingenting.<br />Förmodligen vore det bäst att låta bli att göra ingenting.<br /><br />Det går inget bra att göra ingenting.<br />Frågan är om det ens går att göra ingenting.Widhamhttp://www.blogger.com/profile/10944664661682399679noreply@blogger.com2tag:blogger.com,1999:blog-31181634.post-29200614181999051742011-07-17T13:37:00.000+02:002011-08-11T23:44:56.466+02:00Filosofi för afilosofiskaDet finns nackdelar med att kunna svåra ord. Inte genom att en oftare
än en borde råkar missa sin station när en tunnelbaniserar, utan även
genom att ett till synes slumpmässigt urval av ens närmaste medmänniskor
med jämna mellanrum får för sig att vilja göra ett diskret och artigt
påpekande när vissa andar faller på.<br />
<br />
Detta diskreta påpekande kan summeras ungefär så här: "sluta vara så giffla filosofisk, ditt mongo!".<br />
<br />
Vilket,
onekligen, ligger på gränsen till att vara oartigt. Men det är också
något av en självmotsägelse, i och med att språket är ett autonomt fält i
sig självt och envisas med att vara giffla filosofiskt även när en
själv är på afilosofiskt humör.<br />
<br />
Ta bara påpekandet "det
regnar". Vid första anblick kan en tänka sig någonting i stil med ett
rent informerande om att regn pågår, eller ett illa dolt socialt
smörjmedel, men när en tänker lite närmare på det så blir det väldigt
komplicerat väldigt fort.<br />
<br />
Eller, rättare, när en tänker
närmare på "det" så blir "det" väldigt komplicerat väldigt fort. Vad är
detta "det" som regnar? Finns det någon slags metafysisk agentur bakom
världen som ser till att regn händer? Kan en kommunicera med "det"? Hur
kan en beskriva "det"? Varför gör "det" så att "det" regnar? Vad är
relationen mellan regnet och "detet"? Skulle vi kunna muta "det" så att
"det" inte regnar, och i såna fall hur?<br />
<br />
Som ni ser så
räcker det med två ord - två ord! - för att blanda in tillräckligt
mycket filosofi för att hålla tusentals universitet både bemannade och
sysselsatta i århundraden.<br />
<br />
Så det korrekta svaret till
uppmaningen "sluta vara så filosofisk" blir, utan större pardon, den
gamla hederliga dängan "ska du säga".<br />
<br />
Ibland är det skönt att kunna vända tillbaka till sina rötter. Back to basics, ni vet.Sargothhttp://www.blogger.com/profile/14889992594644216887noreply@blogger.com3