15.6.11

Kasualitet är svårt

Tänker jag rätt eller fel, om jag vill testa den pedagogiska förmågan, vid urvalet av studenter som vill gå en utbildning inriktad på att höja den pedagogiska förmågan?

/signaturen undrande utbildningsminister

3 kommentarer:

  1. Fel. Det är lätt när man kan det, men om jag redan kan det, varför gå i träning?

    Tänk skridskoåkning.

    SvaraRadera
  2. Mårten Fjällström16/6/11 12:58

    Jag ser det som ett helt konsekvent erkännande av att utbildningen i fråga endast i ringa mån faktiskt höjer den pedagogiska förmågan. Med andra ord behövs här det enklaste sättet att få en liten förmögenhet, dvs starta med en stor.

    När nu detta är etablerat kanske utbildningen i fråga inte behöver reformeras varje år och anställningar och rätt att sätta betyg kan utgå från faktisk kompetens istället för genomgången utbildning?

    Det vore ju i så fall fantastiskt, även om det kan uppenbara en spricka i regeringen mellan ett parti som gått till val på att förbättra skolan och ett mycket större som uppenbarligen inte tänker låta eventuella förbättringar orsaka kostnader i stadsbudgeten.

    SvaraRadera
  3. Jag gick ett lärarprogram som var 4,5 år långt men hoppade av efter två år. Då hade jag inte lärt mig något om pedagogik, alls. Vi hade inte haft en enda föreläsning eller kapitel om det. Eller jo, vi hade läst om hur femåringar leker sig till sina första kunskaper, som att fyra minus ett är tre. Problemet var att jag skulle bli högstadielärare.

    Det är väl därför de vill testa den pedagogiska förmågan innan, för du kommer inte få hjälp med den alls under utbildningen.

    SvaraRadera