12.10.09

Romerska numeraler

Jag får vissa indikationer från vissa av mina medskribenter (well, potentiella medskribenter; hittills har jag mitt namn på 100% av alla inlägg) att det största hindret gentemot att posta ett inlägg av typen I all korthet inte är att hitta korta tankegångar som inte är helt rätt, utan en viss rädsla att inte lyckas få till den romerska siffran efter titeln.

Det här sättet att tänka på är inte helt ovanligt, så det är inget att skämmas för. Det finns tusen saker jag låtit bli att göra för att det varit någon liten detalj i sammanhanget som jag varit osäker på hur den görs. Så om du någonsin befinner dig i en sådan situation igen - tänk då på att du inte är ensam. Det kan hända oss alla emellanåt. Eller rätt ofta. Ehm.

Now, romerska siffror är inte svåra egentligen. De går så här: ett, två, tre, femminusett, fem. Och sen vidare med ett två tre igen. Så här: I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII XIII XIV XV XVI - och så vidare. Alltid ett två tre minusett fem. Vad det än gäller.

Annars går det alltid att ta till fusklappen. Det är ingen som märker något. Jag lovar. -

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar