2.3.08

Nedläggning av nedladdning

Jag får ibland förslaget att lägga ned min nedladdningsaktivitet från mina mer konservativa vänner. I alla fall den 'olagliga' delen; vissa nyanserar sig tillräckligt mycket för att inse att det finns någonting sådant som en 'legitim' användning av bandbredd. Inget fel i detta förslag - förslag är aldrig fel.

Dock. Vilka effekter skulle det få på världshistorien och den kulturella sfären om jag slutade piratisera min kulturkonumtion? Jag ser inte så mycket en effekt som tre uteblivna effekter:

1. Jag skulle inte spontant gå och inhandla de skivor, filmer eller annat som jag eventuellt skulle varit intresserad av att ladda hem. Snarare skulle jag skära ner på den sortens konsumtion över huvud taget, eller gå över till 'legitima' nedladdningar.

2. Jag skulle inte längre prata med folk om de nya filmer, låtar o dyl som jag piratat och gillat, utan i stället söka mig mer till den 'legitima' sorten av nedladdningsbar internetkultur. Något som, indirekt, skulle innebära att jag blir en 'nolla' på kartan över kommersiell memspridning: ingen hör talas om den 'senaste' hiten, den 'coolaste' trailern/filmen eller vad som helst från mig. Jag blir av noll intresse för eventuella marknadsföringskampanjer.

3. Jag skulle inte heller försöka övertyga mina medmänniskor om att piratism är av ondo, och att de därför borde sluta de med.

Det känns således som om det inte skulle ha överdrivet stor effekt på världens tillstånd om jag gick och blev 'hederlig', med andra ord. Det känns nästan som om den enda som skulle drabbas av att jag helt plötsligt sade upp bekantskapen med piratmateriel vore - de kommersiella intressena bakom dem. Jag skulle inte längre utgöra en inofficiel reklamkampanj, inte heller sprida ordet om att jag sett/planerar se en viss film, eller ens ta i åtanke att lägga märke till vad som händer i den ström som är den ständiga tillkomsten av nya kommersiella kulturprodukter. Jag skulle inte bli ett tillskott till antipiratismen, utan snarare avkoppla mig själv närmast helt och hållet från de produkter och diskurser som denna förespråkar inköp av och deltagande i.


Det är inget fel i själva förslaget, dock, eftersom det ger mig en anledning att spalta upp mina argument för varför det inte direkt vore någon bra idé. Förslaget i sig är en isbrytare, en dialogöppnare. Det största tankefelet är alltid att tro att det inte är värt att öppna munnen. -

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar