6.11.09

Jag har aldrig förstått det där med att köa till bussen. Till saken hör kanske att jag är uppväxt i en förort till en förort till stockholm, där påstigandet på busssen mest bestod av en blandning av oordning, kaos och anarki. Inne i stockholm däremot, där är det långa fina raka köer till bussarna. Prydligt ringlandes mot horisonten står folk på rad, och skulle aldrig få för sig att göra annat.

Hur kommer det sig? Det finns trots allt ingenting som säger att man ska stå i kö till bussen. Inget påbud, ingen allmän uppmaning, inte ens ett utbrett konsensus om att det är så man gör. Jämför med tunnelbanan. Där är det minsann tränga sig på innan alla har klivit av som gäller.

Faktum är att det bara är en samling människor som ställt sig på ett sådant sätt att de bildar en rad. Att folk väljer att ställa sig längst bak i denna rad beror enbart på att hen ser de andra stå i rad och vill göra likadant. Rädsla för att sticka ut, att tro att man är något.

Prova en gång att bara ställa dig längst fram och kliva på bussen helt oberörd som om du aldrig har sett en busskö förut. Vad kommer att hända? Ingen kommer att ge dig stryk. Ingen kommer att arrestera dig. Ingen kommer att förolämpa dig eller kasta glåpord efter dig. Ingen kommer att göra någonting alls, mer än att kanske titta lite snett på dig. Och mumla om vart ungdomen är på väg.

Det må vara eller inte vara ett tankefel att ställa sig i kö på grund av och endast på grund av att alla andra gör det. Det är definitivt ett tankefel att bli upprörd över att någon annan inte gör likadant.

6 kommentarer:

  1. Jag har märkt att, detta kanske inte gäller alla busshållplatser men det vet inte jag för jag har inte besökt varenda en, de busshållplatser där det är rätt lätt att stå i kö och det inte är fler än två bussar (och den ena är betydligt mer populär än den andra) som har den kuren som stopp, (nu är jag uppe i för många kommatecken märker jag nu men jag pallar inte bry mig idag) så står folk i kö. En busshållplats där det kan bli en lång kö är 172:ans kur i Högdalen, den för bussen mot Skarpnäck. Den står liksom på en egen liten trottoarö. Omringad av väg. Så det är inte några cyklister eller fotgängare som stör kön. Jag tycker att det är rätt smidigt med kö, det är därför jag som alla andra fortsätter att stödja systemet. Det är också vettigt att de som kommer först också får gå på bussen först.

    Sådant som hindrar köer är platsbrist, om en mängd bussar går till samma kur, vissa typer av väder, barnvagnar och rökare. Barnvagnar och rökare ställer sig en bit ifrån kuren. Barnvagnar för att de (okej, personerna som kör dem) inte går in genom framdörrarna, rökarna för att de är artiga och inte vill drabba människorna i busskuren med sin rök. Det blir lite smått förvirrat då, kön blir otydlig och typ icke-existerande.

    SvaraRadera
  2. Här borta i det snöiga Örebro har vi ingen större disciplin på våra folkmassor, så det är lika underbart att se kösystemet in action varje gång jag är borta i öster. Vad vi har i stället för disciplin och köer är en subtil for the horde!-mentalitet, där den som lyckas tränga sig fram till dörren utan att skuffas kommer in först. Det är en subtil form av turordningssystem, eftersom det inte är tillåtet att vidröra folk fysiskt, men väl att manövrera in kroppen som så att den andre inte kan komma förbi utan att - just det - skuffas. Den vane bussresenären lär sig rätt snabbt den graviösa manövern att sidsteppa samtidigt som en skiftar över tyngdpunkten överdrivet mycket åt ena hållet samtidigt som ryggsäcken bara råkar hänga ut lite för mycket åt det andra.

    En mindre subtil aspekt av det hela är att busskön/folkhopen bildas INNAN dörrarna till bussen öppnas, så att ingen kommer vare sig in, ut eller, ehm, över.

    Det finns dock inga regler om att avstigande inte får skuffas, så jag brukar tänka att de som står i vägen när jag ska av får skylla sig själva. >_>

    Anywho, välkommen ombord med denna första och välsvarvade postning. E:

    SvaraRadera
  3. Äh! Vilket snack. Man köar när det finns något åtråvärt som många vill ha. På Ica gäller det att komma ut så snabbt som möjligt när man handlat klart. Vid bankomaten gäller att man vill spendera så lite av sin tid som möjligt på att vänta.

    På bussen finns det bra och dåliga platser. Och alla vill väl ha en bra plats? Det var anledning ett till bussköbildande.

    Anledning två är något mer psykologisk. Att komma först på bussen handlar helt enkelt om att bli den som sitter innerst på ett säte med väskan upplyft på det yttre sätet och glor surt och suckar högt när det kommer en stackare som måste besvära den som redan satt sig. Om man då låter andra tränga sig före riskerar man att bli den som får komma med böjt huvud och närma sig en okänd människa, bli suckad åt och glodd på. Usch!

    Jag skulle nog kunna börja slåss om du trängde dig Andreas!

    SvaraRadera
  4. Sargoth: det är lite som att köa till skidliften, när kön är så där jättebred. Vissa tycker att man snällt ska åka bakom den framför sig, jag tycker däremot att man ska ta varje tillfälle att fylla ut eventuella luckor som uppstår. Så länge man inte trängs så är det tillåtet att vara snabb ^^

    SvaraRadera
  5. @Aaron: ack, den känslan känner jag igen. Under mina bussåkande dagar brukade försöka sidsteppa kön genom att kliva på vid sjukhuset (den plats där bussen gör sitt första stopp) och på så vis vara mer eller mindre ensam om att vara ombord.

    Och, erkänningsvis, för att stjäla "min" plats även denna gång. Den bra platsen. >_>

    @Andreas: skidliftar är brutala. Det känns lite som att kön anpassar sig efter situationen. xD

    SvaraRadera
  6. Om du vill får du gärna ta dig en titt på min blogg. Där kan du åtminstone få uppvägningar om du inte får svar på många av dina funderings.

    SvaraRadera