14.5.08

Cykelstölder

Som avid och rabiat (förmodligen inte i den ordningen) cyklist oroar jag mig ibland för att mitt massförstör- jag menar fordon ska bli stulet. Jag undviker till exempel att parkera olåst bredvid snygga men låsta cyklar, av rädsla för att eventuella kleptomaner ska se cykeln, få ett sug, upptäcka låset, se sig omkring, få syn på min cykel och - tja.

Dock. Alldeles nyss kom jag att snubbla över en liten bit text som fick mig att fundera på hur eventuella cykeltjuvar kan både avrådas och hindras från att förtjäna titeln. Plantera helt enkelt ut ett antal - både låsta och olåsta, så inget avslöjas i förväg - snygga cyklar som ser stöldvärda ut, men som inte har några bromsar. Alls.

Min intuition säger mig att antalet cykelstölder skulle minska dramatiskt efter den inledande inlärningsperioden. Vad säger ni?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar