22.9.09

Ämnesindelning

Jag tror inte på indelningen av kunskap i olika ämnesområden. Den är en lärarnas konspiration för att göra sina jobb lite lättare - om en kan dela upp världen i konstgjorda specialfack så behöver en inte ta sig an alla de kladdiga svårigheter som uppstår närden beter sig som den amorfa massa av motstridiga intryck vi egentligen vet att den är. -

2 kommentarer:

  1. herregud en likasinnad... och ja, jag lever fortfarande... Jag försöker hävda att världen inte är indelad i kunskapsområden utan hel och en och för den delen inte okomplicerad. Varför ska då inte skolan vara det? Den senaste tiden (15 år sådär) har vi haft en läroplan i svensk skola som förordar en sammanhållen kunskapskontext och som diggar att lärare och ämnen samarbetar och korsbefruktar varandra. Det heter något i stil med att rektor ansvarar för att

    - undervisningen i olika ämnesområden samordnas så att eleverna får möjlighet att uppfatta större kunskapsområden som en helhet,
    - ämnesövergripande kunskapsområden integreras i undervisningen i olika ämnen. Sådana kunskapsområden är exempelvis miljö, trafik, jämställdhet, konsumentfrågor, sex och samlevnad samt riskerna med tobak,
    alkohol och andra droger,

    Spännande perspektiv det ger på de flesta skolors verksamhet va?

    SvaraRadera
  2. Spännande indeed. Det känns dock som att vi behöver en del skuffande för att få verkligheten att överensstämma med styrdokumentet, dock.

    Retorikerna på mitt ömma universitet har börjat inse att det är en Bra Idé att bredda sina vyer, och därför börjat samarbeta mer med andra ämnen. Det är kul att se hur snabbt korsbefruktningarna sker; vår filosofimänniska har blivit tre snäpp bättre på att föreläsa sedan samarbetet sparkat igång, och vår retorikmänniska har börjat se fler aspekter och nyanser av den retoriska aktiviteten än innan.

    Sammanhållen kunskapskontext ftw. Med andra ord. c:

    SvaraRadera