15.4.09

Omlån

Jag har en lång historia av att låna om de böcker jag lånar på biblioteket. Det är en del av vardagen, precis som fotgängare och farthinder - de går inte att undvika, och måste tas hänsyn till. Utan pardon.

Igår märktes det att mina kursare också använder biblioteket för att tillförse sig med kurslitteratur. Närmast samtliga kursböcker vägrade omlånas, vilket gör livet lite småtjurigt för mig. Eller, tja, hade kunnat göra det, om det inte vore för den lilla detaljen att jag, efter att ha lämnat tillbaka böckerna, gick och lånade dem igen.

Inte samma böcker som jag för ett ögonblick sedan hade lämnat tillbaka, förvisso, men samma titlar. (Alla utom en då, men jag tror att Marx kan smygas förbi utan att det märks allt för mycket.) Vilket, onekligen, kan framstå som lite märkligt - lämna tillbaka böcker och sedan låna dem igen? Wtf? Vore det inte lättare att bara låna om dem?

Ibland förstår jag mig inte på saker och ting..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar