23.1.10

Om att köra eller inte köra om

Jag ska strax sätta mig i bilen för ca 24 mils bilkörning.

När jag kör bil kommer jag ikapp folk och någon gång med ganska glesa mellanrum kommer folk ikapp mig.

Understundom fattas då ett beslut att köra om.

I några fall är detta ett beslut som äger rationalitetens prägel. Om jag skulle komma ikapp en bil i början på min 24 mils bilresa som kör säg i 80 kmh och jag själv forsar på i den något mer stressad hastigheten 120 kmh. Då skulle jag spara nästan en timma av min dyrbara tid.

Men, ju mindre hastighetsskillnad, ju kortare resa och ju senare under denna det alternativa omkörningstillfället uppstår, desto mer beskärs denna tidsbesparing.

Är det dessutom inbyggda stopp längs färdvägen som till exempel rödljus så samlar det ju upp heatet så att säga.

Ändå finns det bilförare som kör om mig när jag kör olagligt fort 200 meter före ett rödljus. Man bara undrar. Tänker dom?

2 kommentarer:

  1. Eller folk som kör racersnabbt från parkeringar trots att det är en sväng (jag kan inte biltermer, k?) precis där parkering blir bilväg. Precis i den svängen finns också ett övergångsställe. Att gasa där innebär att du inte hinner se ifall någon går över och well, det kanske inte är så smart att köra jättefort samtidigt som du svänger för det är knepigare att styra.
    Tidsvinsten är typ 5 sekunder. Om allt går bra.
    Där jag bor finns två sådana svängar där folk kör som galna, jag tycker alltid att det är läskigt att gå där men jag måste. Ännu läskigare så här i vintertider då det 1. är halt 2. inte finns trottoarer (de är täckta med snöhögar)

    "Man bara undrar. Tänker dom?"

    SvaraRadera
  2. Trafikmaktsordningen blir bara mer och mer relevant. <3

    SvaraRadera