10.8.08

Makaroner och köttbullar

De flesta som flyttar hemifrån i sin ungdom till ett eget boende går igenom en makaroner och köttbullar-fas. Denna kännetecknas av att matlagningen tenderar att vara åt det enklare hållet, så som just makaroner och köttbullar. Ingenting avancerat eller tidskrävande, utan någonting som ligger så nära minimum av ansträngning och komplexitet som möjligt - på bekostnad av näringsvärde och smaklöksretning.

Det är någonting som sker av sig självt, närmast naturligt; matlagning är någonting som måste göras, men orka göra någonting avancerat av det. Så, det lättaste alternativet är också det mest attraktiva. Dag ut och dag in, varje dag, tills en antingen levlar upp och lär sig laga någonting annat, eller tills en blir sambo med någon och måste Skärpa Sig och börja laga riktig mat. (Vissa hävdar att det här med att levla upp och att bli sammanboende är samma sak, men det tycker jag är lite småelakt mot alla ensamboende som faktiskt kan laga mat.)

Jag är fortfarande kvar i det här stadiet, men har tagit det till en ny nivå. Grunden är förvisso fortfarande pasta med proteintillbehör, men det är pasta med välkryddat tillbehör. Det är pasta med quorn halvmarinerat i någon slags kryddblandning (vanligtvis med cayennepeppar), med röd lök, röd paprika och en smula mozzarellaost strödd på sig. Det är, med andra ord, en raffinerad form av makaroner och köttbullar; en variant av någonting så enkelt att det fortfarande är enkelt.

Folk tror att jag kan laga mat. Don't. Det är ett tankefel. Jag kan laga någonting som får en att gå från hungrig till mätt, men jag kan inte laga mat; om en ger mig råvaror och recept så kommer jag att undra vad som är vad och exakt hur det här med att följa vad som står går till. (Om någon vet vad en matsked är, så berätta gärna; jag har aldrig riktigt greppat vilken av alla skedar som är matig.) Jag fick G med nöd och näppe på hemkunskapen, eftersom jag ibland lyckades se ut som om jag diskade.

Jag kan laga en glorifierad version av standardrätt 1A. Ibland blir det till och med gott.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar