10.2.10

70-tals frågan

Nytt inlägg ny bloggare.

På senare tid har jag tänkte en del kring kroppshår. För några veckor sedan så pratade två studenter på min utbildning om en mystisk kvinna som brukade komma till och handla där denna en av studenterna jobbade i kassan. Denna kvinna verkade ha någon form av psykisk diagnos, gick runt i nattlinne och hade "väldigt håriga ben- som en grottmänniska" för att citera berättaren. Och jag tänkte hm.. jag ska nog inte visa dom hur mina egna ben ser ut.. Och egentligen ville jag fråga hur deras partners ben såg ut. Bägge av deras partners är nämligen män.

Och är en en man så får en har håriga ben.
Allt detta fick mig att tänka på den gamla debatten om kroppshår. Som nu mera känns ganska bortglömd de enda som pratar om detta är väl bara gamla bittra feminister.. Nu känns det som det har blivit ännu mer, en kropp ska vara ohårig som ett barn. Och vad är det för ideal egentligen?

Detta kan vi ju anse vara ett tankefel, vad är ett tankefel? Och vad är inte ett tankefel? För mig är idealet, normerna och kapitalismen ett tankefel. Det har gått helt fel och vi vet inte heller hur vi ska stanna. Det är som en snö boll som rullar ner för en backe och blir större och större.

Detta var allt jag hade att säga om livet denna någon.
/Kabbeleka- poet och grubblare

2 kommentarer:

  1. Ah, jag ser en ny författare bland oss. Du får ytterst gärna skapa dig en tagg, så att intresserade läsare kan hitta dina inlägg lättare.

    Välkommen!

    SvaraRadera