19.1.10

Dig själv i framtiden

Vissa oroar sig för hur de kommer att minnas sig själv i framtiden. Kommer en att om fem år titta tillbaka på sig själv och tycka att en var ett rejält fån? Kommer en att läsa sina bloggposter och tycka att de är outhärdligt pinsamma? Kommer en att undra hur sjutton en kunde ha på sig de där kläderna?

Förmodligen.

Grejen är att det inte går att göra någonting åt detta. Det spelar ingen roll vad du gör - om fem år kommer du att vara fem år äldre än idag, och därmed också fem år klokare. Modet kommer kanske inte att vara klokare, men det kommer att vara modet om fem år - dvs inte det idag. Vad du än gör idag är med andra ord en del av den lärandeprocess som tar dig till där du är då, och som sådant en aning pinsamt, då det visar hur mycket du haft kvar att lära där och då. Precis så som alla dagens senaste kläder kommer att vara pinsamma om fem år.

Jag ser det mer som så att det vore ett misslyckande av kapitala mått om jag inte blickar tillbaka och tycker mig vara en smula pinsam i efterhand. Om jag blickar tillbaka och tycker att jag redan då var ett under av insikt och förståelse - hur mycket har jag då växt under den tid som gått?

1 kommentar:

  1. Visst är det väl underbart att spekulera på det viset?

    Själv har jag sisådär fyra-fem decennier att blicka tillbaka på, och kan bara konstatera att kanske 80% är skräp men 20% är sådant jag ännu är stolt över.

    Skillnaden är ju att nästan inget av det jag gjort tidigare finns dokumenterat på samma sätt som det man gör på nätet numera.

    Så mycket större anledning att vi får politiker som faktiskt förstår vilken enorm revolution detta nya IT-samhälle innebär.

    SvaraRadera