21.1.09

Nyårslöften

Nyårslöften brukar brytas rätt fort. Vanligtvis brukar nyårscelebranten lova att flytta bildliga berg med en tesked, och förvänta sig att deras medmänniskor ska ta det som den tomma gest det är. Det kanske finns en kort period av övertygelse om att berget ska rubbas - tusentals spontaninförskaffade gymkort är bevis på detta - men för det mesta brukar ambitionen ha försvunnit lagom till trettondag knut. Det är oerhört ofint att påminna någon om att deras nyårslöfte inte riktigt uppfyllts i år heller, så jag tänker sluta med det, och i stället ge ett par egna, försenade, sådana.

Tre stycken, för att vara exakt. De ser väldigt likadana ut, och det beror väldigt mycket på att jag är en student, och därför engagerar mig väldigt mycket i en enda aktivitet: läsande. Följt av mer läsande. Vilket, i stunder av inspiration, efterträds av ännu mer läsande.

Sålunda. Mitt första löfte är att faktiskt läsa de långa posterna på Overcoming Bias, en blog som behandlar tankefel och dylikt, men på ett lite mer, ah, utförligt vis än vad jag gjort. Vi talar om postningar med en genomsnittslängd på cirka ett och ett halvt tusen ord - att jämföra med mina 'långa' poster på strax under sju hundra ord. Och då talar vi genomsnittslängd, med ett antal korta inlägg av typen 'oh, glöm inte den här grejen som händer nästa vecka.' Löftet är att låta bli att lägga dessa inlägg på hög, så som jag tenderar att göra i dagsläget.

Mitt andra löfte är att, på ett liknande vis, läsa vad som pågår borta på PrawfsBlawg, Det är ett gäng juridikprofessorer som skriver om allt från användandet av laptops under föreläsningarna till varför det är viktigt att även dömda brottslingar får rösta. Förvisso inte lika tungt som OB, men det finns ändå en tendens att inläggen lägger sig på hög, trots deras intressefaktor.

En annan sak som lägger sig på hög är mina biblioteksböcker. Mitt tredje nyårslöfte är att låna färre av dem, och att faktiskt läsa de flesta som passerar mitt lånekort. Det finns ingen anledning att låna böcker för att sedan bara låta dem ligga och vänta på att någon reserverar dem. -

Det är vad jag lovar. Det är mitt metaforiska berg som jag ska flytta på med min oerhört metaforiska tesked.

Påminn mig gärna om detta om två till tre månader. -

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar