31.7.08

Ljuddämpare

Det tycks finnas någon slags samband mellan folk som tror sig vara coola, och att producera höga ljud med diverse motorer. Huruvida de tror sig vara coola för att de producerar dessa ljud, eller om de producerar dessa ljud för att de tror sig vara coola, är något av en akademisk fråga. (Vilket, i och för sig, är en oerhört usel ursäkt för att inte gå in på det i närmare detalj, eftersom jag är världens mesta akademiker när jag inte har sommarlov.) Oavsett om det rör sig om korrelation, kausation eller en komplicerad och socialt självklar blandning av dessa, så är ljudet en form av kommunikation. Problemet är att budskapet inte riktigt går hem. Så här ser kommunikationen ut i ren form, utan översättning:

*WROOOOOOOOOOOM*

Det är grundnivån, vad det är innan vi tolkar det. Now, vad de tror sig kommunicera med detta ljud ser mer ut som följande:

Här är jag, jag hörs, jag tar plats, jag är cool, rikta all uppmärksamhet och respekt hitåt.

Det är alltså vad som avses med wroomandet. Vad omgivningen egentligen hör kan nog mer korrekt beskrivas som:

Här är jag, jag är liten och svag i en stor och farlig värld; se mig, och tyck om mig så som jag är. Snälla?

Det största tankefelet vi kan göra är att tro att de inte menar det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar