30.5.08

Bilism

Det sägs finnas en målsättning att minska bilismen i samhället. En nobel målsättning, som också råkar vara juridiskt obindande och synnerligen svepande, praktiskt nog. En målsättning som, mestadels tar sig uttryck i byggandet av cykelbanor och - och.. vänta, det borde finnas något, låt mig bara.. Aha! Byggandet av cykel...

Damn.

Now, detta är inte helt effektivt. Det är förvisso trevligt att kunna cykla överallt, men det kan en liksom ändå (går det att cykla; cyklar folk så går det att cykla). För att komma åt bilismen gäller det snarare att försöka komma åt bilarna än att göra oss cyklister glada; vi har förstått budskapet, tack so very mycket.

Bilarna har en ganska dubbeltydig status i samhället. Å ena sidan är de ägodelar, som kan förfogas; å andra sidan är de samtidigt medborgare, med egna namn och med lagstiftad rätt till vård och omsorg. Och de är väldigt krävande medborgare, vars krav har hörsammats: vart du dig än i riket färdas, så går det att göra i bil. Varthän du tar dig, så har ett stort fysiskt, geografiskt, socialt och - inte minst - offentligt utrymme vigts till bilarnas försorg. Bilar har i många städer mer offentligt utrymme än de flesta andra medborgare, och större hänsyn tas till dem än till sådana futtigheter som, säg, hemlöshet; hemlösa bilar får ofta mer uppmärksamhet än hemlösa människor, tro det eller ej.

Att ge mer plats åt cyklister är förmodligen en bra idé; då kan vi försöka döda varandra på vår egen planhalva i stället för bland en massa oskyldiga människor. Ändock, för att göra någonting åt bilismen krävs någonting mer, någonting lite radikalare. Så. Mina förslag för att minska utrymmet för samhällets mest privilegierade medborgare och få bukt med bilismen är, i all korthet, dessa:

1. Sluta bygg garage. Varje nybyggnation - från villa och uppåt - planerar med ett garage någonstans i bilden. Särskilt villor, där de oftast får en större kvadratmeteryta än rummen inne i själva villan. Att inte ha garage skulle göra det en aning obekvämare att ha bil, och således utgöra ett buktande steg mot bilismen.

2. Minimera antalet parkeringsplatser, och/eller placera dem på avstånd. I och med att det inte är ett besvär att parkera bilar (generellt sett), och nära nog är garanterade att ha en bostad var en än råkar hamna, så används de som universaltransportmedel: vi ska någonstans = nu tar vi bilen. Genom att göra det till ett projekt att ta sig till och från bilarna, buktas bilismen.

3. Höj bensinpriset till 40 kr/l. Detta skulle förvisso göra bilande till och från ställen till en förmån för de resursstarka, men gissa vad? Färre bilister är samma sak som färre bilar på vägen är samma sak som en buktad bilism. Och, om folk ÄNDÅ skulle envisas med att bilistera, trots priset, så kan de inkomna skatterna användas till att bygga ut kollektivtrafiken.

4. Bygg ut kollektivtrafiken. Öka turtätheten, gör den fullt skattefinansierad, inför spårtrafik överallt där det är möjligt, bygg stationer som INTE ligger så långt avsides som parkeringsplatserna borde ligga. Gör kollektivtrafiken så effektiv att det vore en ansträngning att försöka hitta alternativ.

5. Inför medborgarcykel. Med detta menas ett system av cykelstationer där velocipeder kan hämtas och parkeras, utan avgift, utan förklaring, utan motivering. Dessa cyklar skulle vara av sådant slag att alla skulle känna igen dem vid första anblick, och av den anledningen inte vara värda att stjäla för fem öre. Alla skulle veta att det var en offentlig, gratis cykel, en sådan som alla har tillgänglighet till, och att en eventuell stöld i längden skulle se ytterst fånig ut. Med ett system av gratis cyklar som kan hämtas och ställas vid strategiskt placerade stationer, så görs stora delar av stadslandskapet tillgängligt lateralt.

I all korthet. Det finns fler förslag, men min poäng är detta: om en vill minska bilismen, så är det bilarna som måste kommas åt, och deras inneboende effektivitet. Jag förnekar inte att det är smidigt och bekvämt med bilar, men detta beror på att samhället planerats med och utifrån dem. Om vi planerar med och utifrån kollektivtrafik och velocipedtrafik, kommer biltrafik att bli fruktansvärt osmidig, och på sikt sortera ut sig själv till historiens mörker. Om vi vill få bukt med bilismen, vill vi göra någonting åt bilisterna, och göra bilen till lite mer av en ägodel och lite mindre av en medborgare. -

2 kommentarer:

  1. faktum är att om man ska in till stan (sth, naturligtvis) övervägs det ganska ofta att ta tåg (förutom att tågen inte går längre), inte för att det är ett snabbare eller billigare färdmedel utan för att det är svindyrt att parkera och svårt att hitta parkeringsplats. På så sätt hjälper det alltså lite.

    Å andra sidan, åk essingeleden söderut klockan 5 en fredagseftermiddag så inser du att det inte hjälper att göra det svårt/krångligt för bilister; det måste ju finnas ett alternativ. Mitt recept är således en utbyggd och gratis kollektivtrafik. Hela innerstan borde göras om till gågata, förutsatt att en väg byggs runt.

    På sätt och vis gillar jag alltså inte förslag 1 till 3 eftersom det viktigaste är att det finns alternativ.

    btw, intressant statistik. Du har i maj postat hälften av inläggen i år och ca dubbelt så mycket som de två föregående åren...

    SvaraRadera
  2. Tja, i kombination så är tanken med dem att se till att biltrafik INTE är ett alternativ. Eller, rättare, inte är default-läge för folk som ska någonstans. Gratis kollektivtrafik är en närmast naturlig följd av det.

    Sedan är essingeleden i sig själv en anledning till att överge bilen, men det är en annan femma..


    Och, du vet vad de säger om bloggande: det viktigaste är inte att komma igång, det viktigaste är att ha varit igång tillräckligt länge för att ha kommit igång. ;)

    SvaraRadera